Husk!

Beta karoten er viktig for god fertilitet hos kvinne og mann. Knask en gulrot om dagen!

Barnløshet

Det er ikke alle par som får barn like lett. I Norge rammes 10-13% av ufrivillig barnløshet/infertilitet og for mange oppleves dette tøft både fysisk og psykisk.

Faktorer som forårsaker barnløshet/infertilitet kan være hormonell ubalanse, livsstil eller stress. Har du PCOS, endometriose eller nedsatt sædkvalitet, kan det være grunn for at babyen lar vente på seg.

Vi ser imidlertid at jo mer kroppen er i hormonell balanse, desto lettere er det å bli gravid og vi bruker en kombinasjon av komplementære behandlingsformer for å oppnå denne balansen. Dette innebærer en effektiv kombinasjon av homeopati, akupunktur, fotsoneterapi og kostholdsveiledning. - 60,2% av våre pasienter blir gravide etter behandling hos oss.

Bli lettere gravid

Forskning viser at det unnfanges friskere og sunnere barn om man spiser mer næringsrikt de siste seks månedene før en planlagt graviditet. Frøyaklinikken utarbeider derfor helsefremmende kostholdforslag med tilskudd av vitaminer, mineraler og urter. Dette bidrar til sterkere egg- og sædceller, som er selve utgangspunktet for både å unnfange og å bære frem velskapte barn.

Alle pasienter behandles i tillegg med homeopati, akupunktur og fotsoneterapi for et så godt resultat som mulig.

En blogger stilte oss spørsmål om eggløsning, lutealfasen og eggløsningstester.

Les her: Frøyaklinikken svarer på spørsmål om eggløsning

Barnløshet hos kvinner

Vi anser eggløsningsforstyrrelser (f.eks. PCO/PCOS), endometriose og habituell abort som de vanligste grunnene til barnløshet/infertilitet hos kvinner. Andre årsaker til ufrivillig barnløshet kan være lav AMH, høy FSH, dårlig eggkvalitet, gjentagende urinveisinfeksjoner, soppinfeksjon, tarmlidelser, dårlig livmorslimhinne, kjønnsykdommer og problemer etter bruk av p-pillen.

I disse tilfellene er vårt hovedfokus å bedre hormonbalansen slik at menstruasjonssyklusen blir regelmessig, eggløsningen kommer tilbake og smertene ved eggløsning og menstruasjon blir lettere. Vi behandler også premenstruelle plager (PMS) og styrker kvinnens slimhinner slik at det befruktede egget lettere kan feste seg. Ved IVF-behandling (assistert befruktning) er vi opptatt av å øke blodgjennomstrømningen til livmor og eggstokker, og bedre mlijøet i livmoren.

Vi bruker en effektiv kombinasjon av homeopati, akupunktur, soneterapi og kostholdsveiledning.

Ta gjerne en titt på vår artikkel om endometriose: "Har du endometriose og barneønske?"

Akupunktur bedrer mulighetene til å bli gravid under IVF-behandling: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23512550

Barnløshet hos menn

Barnløshet/infertilitet hos menn har ofte med nedsatt sædkvalitet å gjøre: Det kan handle om for lav sædkonsentrasjon, for lavt volum (sædvesken), spermiens bevegelse, hode-/halefeil eller betennelse i prostata. Har man tatt en sædprøve som viser nedsatt sædkvalitet, er det viktig å ta ny prøve igjen 3 måneder senere. Har mannen vært syk med feber, ca 6 uker før testen ble tatt, kan sædprøven være dårlig pga sykdom.

Sædcellene bruker en time på å svømme opp til det modne egget, og fire timer på å trenge inn i det, så de må være både sterke og ha god bevegelse for å få til en befruktning.

Homeopati, akupunktur, vitaminer/mineraler og ernæring er dokumenterte metoder som fører til en forbedring av sædkvaliteten, så vi kombinerer disse metodene for å bedre fertiliteten og høyne sjansen for en sunn og naturlig befruktning.

Les her: Frøyaklinikken svarer på spørsmål om sædkvalitet

IVF-behandling / assistert befruktning

For noen par er assistert befruktning eneste mulighet til å få barn. I disse tilfellene bruker vi komplementære behandlingsformer for å understøtte fertilitetslegens behandling. Vi fokuserer på å øke blodgjennomstrømningen i livmor og eggstokker, slik at organene skal oppnå bedre funksjon og helse.

Under eggstimuleringen behandler vi også eggstokkene, livmorslimhinnen, og det generelle miljøet i livmoren, slik at det befruktede egget lettere kan feste seg.

Ved nedsatt egg- eller sædkvalitet bør pasienten komme til behandling noen måneder før den assisterte befruktningen, slik at vi får tid til å forberede kroppen mest mulig og bedre egg- og sædkvaliteten. Dette gir et bedre grunnlag for unnfangelse.